Digitale transformatie

Gepubliceerd op: 04-12-2018

Dit artikel gaat over: Technologische trends in de 21e eeuw } De meerwaarde van Artificial Intelligence (AI)| De opkomst van robots en de vele toepassingen| Leidinggeven aan flexibele teams in the Age of the Customer.

 

Digitale Gaat de digitale transformatie invloed hebben op de wijze waarop leiderschap wordt ingevuld?

Afgelopen week heb ik de 4 dagen durende Websummit in Lissabon bezocht. Eén van de grootste tech conferenties ter wereld waar 60.000 mensen op afkomen. Of je nou een Consultant, Developer, Marketeer of Hoger Management bent. De websummit heeft voor iedere bezoeker een relevant programma te bieden. 

Zo staan er grote thema’s op de agenda in Lissabon, waaronder: 

  • Can globalisation work for the many, rather than the few?
  • How to prevent a Cyber War?
  • Will Artificial intelligence save us or destroy us?
  • Will technology actually make us healthier?

Toch zijn er ook veel luchtige onderwerpen op de vele podia te vinden, zoals:

  • Where we’re going we won’t need roads; Flying cars are coming
  • A robot in every room
  • The future of the TV screen

In de aanloop naar het event toe heb ik mijn focus voor de thema’s bepaald. Mijn belangstelling gaat vooral uit naar:

  • Robotisering
  • Artificial Intelligence (AI)
  • Leadership

Technologische trends in de 21e eeuw

1. Flexibel werken 

2. Start van nieuwe werkers (robots, expats)

3. Digitale processen

De meerwaarde van Artificial Intelligence (AI)

De opkomst van AI en robotisering zorgt ervoor dat zes op de tien banen binnen 5-10 jaar inhoudelijk van context verandert. Artificial Intelligence neemt in snel tempo repeterende analytische werkzaamheden over. Computers zijn in staat om sneller berekeningen te maken en zijn beter in het beheer van grote gegevenssets. De algoritmes die op deze computers worden uitgevoerd zijn ook beter in staat om patronen in big data te herkennen dan mensen dit kunnen. Dit betekent niet dat deze computers geheel autonoom zullen opereren. Dataspecialisten zullen het beheer en monitoren hiervoor uitvoeren. AI levert nu nog ondersteuning op de achtergrond, maar uiteindelijk gaat AI in de gehele context van ons privé en werkleven een hoofdrol spelen.

Welke impact heeft deze verschuiving op leidinggevende functies in het middenmanagement?

Voor de managers die dit raakt, is affiniteit met data en het inrichten van nieuwe teams en processen een pré om succesvol te zijn. De voorspelling is dat Artificial Intelligence alle beroepsgroepen en sectoren gaat raken. Het zal ca.15 jaar duren voordat AI geheel autonoom kan en gaat opereren.

De opkomst van robots en de vele toepassingen

Robots zullen onze routinematige werkzaamheden gaan overnemen. De verwachting is dat dit 80% van de beroepsgroepen in alle sectoren gaat raken. Robots komen er in alle vormen: mensrobots, dierrobots, autorobot, robotarmen, satelliet robots, militaire robots. Ze kunnen praten, zelf leren, assisteren, voorspellen, bewaken, verkeer reguleren, huishoudelijke activiteiten uitvoeren, op onderzoek gaan in gevaarlijke zones, diepzeeduiken en naar planeten reizen en die verkennen. Het grote voordeel van robots is dat zij de productie 24 uur kunnen verzorgen. Dit biedt grote kansen voor de schaalbaarheid van bedrijven.

De komst van robots vraagt veel van de acceptatie en het verandervermogen van de medewerkers en managers. Zij moeten zich nieuwe werkzaamheden gaan aanleren. Het leiderschap gaat veel meer over het goed vormgeven van deze transformatie op de werkvloer en daarbuiten.

Leidinggeven aan flexibele teams in the Age of the Customer

De digitale transformatie gaat het flexibele werken een boost geven, waardoor men steeds meer kan werken in virtuele teams. In dit soort teams werken mensen op afstand aan een gezamenlijk doel. Zij communiceren met elkaar via geavanceerde communicatiemiddelen De globalisering zorgt ervoor dat steeds meer internationale en high- performance teams in het leven worden geroepen, die op afstand en in verschillende tijdszones met elkaar samenwerken.

Een nieuwe manier van leidinggeven is vereist, met de focus op smart performance als uitkomst. Het maakt niet uit hoe het team het doet, zolang het team een goede outcome realiseert. Interne business targets zijn van ondergeschikt belang in the Age of the Customer. The Age of the Customer is het concept dat (potentiele) klanten meer macht hebben dan ooit tevoren, dankzij de opkomst van internet en social media. De oorzaken van een middelmatige service interesseert klanten niet. Nee, zij verlangen snelle en goede service, producten en diensten waarbij ieder contactmoment belangrijk is in de beleving van de klant. En als dit niet voldoet, dan gaan zij zelf op zoek naar een betere dienstverlener.

Leidinggeven in dit klimaat is het samenstellen van high performance teams en het creëren van een open cultuur waar het principe geldt; Fail fast, Learn fast. De Lean Startup methode en Design sprints lenen zich goed hiervoor. Dit zijn methodes waarmee je snel leert van je fouten en iteratief bouwt aan concepten en snelle uitrol van product en dienst.

Het managen van de uitkomst is essentieel voor het centraal stellen van de klant. Wendbaar, adaptief en circulair is de kern van dit leidinggeven. Het claimen van macht maakt plaats voor het delen en bundelen van de kracht in teams & organisaties ('one organisation'). 

Ego vs. Emo

Sinds de komst van Facebook, Twitter, Linkedin is er een nieuwe manier van communicatie ontstaan. Al onze gedachtes, uitingen en emoties kunnen worden omgezet in data. Het heeft een revolutionaire impact op hoe mensen met elkaar omgaan en wat we verwachten van het contact met anderen en met bedrijven. 

Het tijdperk van data en feedback staat in de kinderschoenen en heeft veel potentie. Niemand kan meer zonder. De meeste bedrijven hebben een online strategie; online kanalen op social media en zelfs een E-commerce platform. Alle bedrijven, B2b & B2c, spelen met verschillende concepten om competitief en relevant te blijven. De technologie haalt de mens in qua intelligentie en aantal. In 2035 zijn er meer slimme apparaten dan mensen. Er zijn zelfs voorspellingen dat apparaten integreren in de mens. En dat de robots ons inzicht zullen geven over ons gedrag. Als deze ontwikkelingen tot volwassenheid komen (geschat is <15-20jaar) kunnen wij ons alleen nog maar onderscheiden ten opzichte van de technologie op basis van onze emotionele intelligentie en vaardigheden. Deze soft skills onderscheiden de mens van de meest geavanceerde human robot of computer. De volgende vragen zijn vooralsnog lastig voor een robot om te beantwoorden:

  • Hoe realiseren wij succesvol technische innovatie en tegelijkertijd de noodzakelijke transitie van taken en verantwoordelijkheden van mensen?
  • Hoe betrekken wij de klant actief en continu bij onze business innovatie?

De opkomst van de technologie is één van de grootste uitvindingen in onze geschiedenis. Echter zijn er nog geen ethische normen en sociaal politieke afspraken gemaakt rondom de toepassingen met Artificial Intelligence. Dit biedt een kans voor nieuw leiderschap waarin er een grotere behoefte is aan emotionele intelligentie.

Het is in de geschiedenis van de mensheid nog nooit gelukt om te voorspellen welke impact de technologie gaat ontketenen. Eén ding is zeker. De wil van de technologie is er al en zal ons meenemen op een reis die verreweg onbekend en spannend is.